Ingeniøren Logo

Ingeniøren

(Foto: Fisker Inc.)


Efter flere måneders drypvise teasere indtog Henrik Fisker CES med sin nye elbil.

Måske ligger den mest spændende teknologi gemt under gulvet.

Af Bjørn Godske 10. jan 2018 kl. 12:17

Henrik Fisker forlod tidligt i karrieren Danmark til fordel for den internationale motorscene. Men for et par år siden var han på et kort julevisit i Danmark, hvor jeg havde mulighed for at få et interview.
Det var kort tid efter den lange nedtur som bilproducent med plugin-hybridbilen Fisker Karma, og endnu inden han igen var kommet i omdrejninger med ombygningsbilerne Mustang Rocket og VLF Force 1.

Han var generelt begejstret for elbiler, men ærgrede sig over, at bildesignerne ikke var bedre til at udnytte de nye frihedsgrader, elbilen giver i forhold til bilers fundamentale opbygning.
Nu er Henrik Fisker endnu en gang klar med en bil; denne gang en 100 procent elbil i eget navn og design. Bilen, som har fået navnet EMotion, er netop blevet præsenteret på forbrugerelektronikmesse CES i Las Vegas.
Men vi har i et stykke tid vidst, hvordan den kom til at se ud, og også lidt om teknologien.

Selvom designet ikke er så radikalt, som Henrik Fisker tidligere har lagt op til, så skal han have credit for de alternativt hængslede bagdøre. Spørgsmålet er, om de har sensorer i stil med Tesla X, så de ikke svinger op i loftet i en lav parkeringskælder. (Foto: Fisker Inc.)


Frække baghængslede bagdøre
For lige at tage designet først så ser det ikke ud til, at Henrik Fisker har taget sin egen medicin og designet en bil, som er radikalt anderledes end andre lækre sportsvogne i luksusklassen.
For selvom EMotion ikke kan sammenlignes med en supersportsvogn – den har nemlig plads til fire personer og her derfor også bagdøre – så vil jeg vove at påstå, at kendte supersportsvognsproducenter som Lamborghini og Pagani er noget mere vovede i designet. Dog skal Fisker have ros for den utraditionelle hængsling af bagdøren.
På den anden side er EMotion noget mere interessant at se på end en Tesla S, den nye Byton (som godt nok er en SUV) eller den gyselige Faraday Future FF91.

Superbatteri i 2020
Men det mest interessante ved EMotion skal muligvis findes under gulvet. I processen med udviklingen af EMotion har Henrik Fisker været lidt rundt, når det handlede om batteriteknologi.
Først var det meningen, at bilen skulle udstyres med et graphen-baseret hybrid supercapacitor-system, så gik han tilbage til traditionelle lithium-ion-batterier. I efteråret kom det så frem, at EMotion skulle have et batteri med den meget lovende solidstate-teknologi.
I runde tal vil det betyde, at batteriet kan indeholde 2,5 gange så meget energi som et tilsvarende lithium-ion-batteri og oplades ekstremt hurtigt. Via et datterselskab til Fisker Inc. er teknologien blevet patenteret, og Henrik Fisker har lovet, at den vil være klar til biler i 2023. Det er nu blevet rykket frem til 2020, og allerede i 2018 vil teknologien måske finde vej til forbrugerelektronik som telefoner og bærbare.

Fantastisk hvis bare et af problemerne er løst
Mange batteriproducenter arbejder lige nu på udvikling af funktionsdygtige solidstate-batterier. I praksis betyder solidstate, at elektrolytten ikke er flydende som i lithium-ion-batterier. Det giver meget store muligheder for at øge energidensiteten, men også en masse udfordringer i forhold til udvidelse af batteriet ved op- og afladning, strømtætheden og risikoen for degenerering på grund af dendritter i overgangen mellem elektrolyt og elektroder.
Eller som professor Tejs Vegge fra DTU’s Institut for Energikonvertering og -lagring sagde tidligere i år til ing.dk, så vil det være noget af en præstation, hvis Henrik Fiskers forskere har løst bare et af de problemer.

Produktion i 2019 – men med hvilke batterier?
Planen er nu, at EMotion skal sættes i produktion et ikke nærmere bestemt sted i USA, og at de første biler vil være klar til levering i 2019. Hvordan det lige hænger sammen med, at batterierne først vil være klar i 2020, fremgår ikke af præsentationen.

(Foto: Fisker Inc.)


Prisen vil være 130.000 dollars, altså næsten det dobbelte af, hvad en Tesla S koster. Foruden en rækkevidde på 640 km og en opladningstid på helt ned til ni minutter, så vil bilen også – naturligvis, kunne man næsten sige – indeholde alt det nyeste inden for selvkørende funktioner (niveau 4), store skærme og elektronik til at forbinde passagerer med hinanden, nettet og andre biler.

 

Ja det er hvis bare sådan en man kan drømme om når den kommer på gaden.
J-Jensen-ho.dk